Vinkkejä ensivaikutelman parantamiseen LinkedIn-profiilissa
Sparrasimme syksyllä 2024 kolmen konsultin voimin viittäkymmentä työnhakijaa entistä paremman LinkedIn-profiilin tekemisen saloihin. Vaikka sparrattavilla oli hyvin erilaisia työtehtäviä ja he olivat urallaan eri vaiheissa, keskusteluissa nousi esiin kaksi keskeistä profiilin houkuttelevuuteen ja löydettävyyteen vaikuttavaa elementtiä: otsikko ja tiivistelmä.
Otsikko: Ensivaikutelman tekijä
Otsikko on ensimmäinen asia, jonka ihmiset näkevät profiilistasi. Sen tulisi olla napakka ja informatiivinen tiivistelmä ammatillisesta identiteetistäsi ja osaamisestasi.
Hyvin muotoiltu otsikko voi:
- Herättää kiinnostuksen: Houkutteleva otsikko kiinnittää lukijan huomion.
- Parantaa löydettävyyttä: Käyttämällä oikeita avainsanoja parannat profiilisi näkyvyyttä hauissa.
- Vahvistaa brändiäsi: Otsikko on ensimmäinen, mitä sinusta nimen lisäksi nähdään, ja siten tärkeä osa henkilökohtaista brändiäsi; sen tulisi heijastaa ammatillista osaamistasi ja identiteettiäsi.
Kirjoittamalla LinkedIn-otsikkoon vain tittelin ja nykyisen työnantajan (kuten moni tekee) menetät mahdollisuuden erottautua ja tehdä vaikutuksen. Pelkkä titteli ja työnantaja eivät kerro juuri mitään osaamisestasi tai siitä, mitä voit tarjota. Laajempi otsikko voi herättää kiinnostuksen ja houkutella rekrytoijan katsomaan profiiliasi tarkemmin. Lisäksi LinkedInin hakutoiminnot perustuvat avainsanoihin, ja käyttämällä relevantteja avainsanoja otsikossasi parannat mahdollisuuksiasi tulla löydetyksi.
Hyvä otsikko esimerkiksi agile-menetelmillä softaprojekteja vetäneelle projektipäällikölle, joka on suorittanut Scrum Master -sertifikaatin voisi olla esimerkiksi ”Agile Project Manager / Scum Master / Software Projects”. Muista myös tarkistaa avainsanojen oikeinkirjoitus. Pieni kirjoitusvirhe muuten erinomaisessa profiilissa voi estää profiilisi nousemisen hauissa. Itselläni tuli vahingossa kirjoitusvirhe yllä olevaan otsikkoehdotukseen (Scrum-sanasta jäi puuttumaan r-kirjain). Tässä tapauksessa huomasin kirjoitusvirheeni kyllä, mutta en sitä korjannut, sillä se toimii hyvänä esimerkkinä siitä, että pieni kirjoitusvirhe voi estää profiilisi näkymisen rekrytoijan hauissa.
Tiivistelmä: Kirjoita tarinasi ytimekkäästi
Tiivistelmässä voit kertoa tarinasi ja antaa syvällisemmän kuvan osaamisestasi, kokemuksestasi ja tavoitteistasi. Hyvin kirjoitettu tiivistelmä voi:
- Esitellä persoonallisuutesi: Kerro itsestäsi ja kiinnostuksen kohteistasi.
- Korostaa saavutuksiasi: Nosta esille merkittävimmät saavutuksesi ja projektisi.
- Selkeyttää tavoitteitasi: Kerro, mitä etsit uraltasi ja millaisia mahdollisuuksia toivot löytäväsi – vältä ympäripyöreyttä, kuten ”Olen avoin kaikille mahdollisuuksille.” Uskalla kertoa siitä, mitä olet etsimässä, vaikka se rajaisi jotain mahdollisuuksia pois.
Vinkkejä otsikon ja tiivistelmän kirjoittamiseen
- Ole selkeä ja ytimekäs: Käytä selkeää kieltä ja vältä liian monimutkaisia lauserakenteita.
- Käytä avainsanoja: Mieti, mitä sanoja rekrytoijat ja muut ammattilaiset käyttävät etsiessään osaamistasi. Poista profiilistasi vanhat tai muuten irrelevantit osaamiset ja keskity ydinosaamiseesi.
- Ole autenttinen: Anna persoonallisuutesi näkyä ja vältä liiallista ammattijargonia.
- Päivitä säännöllisesti: Profiilisi tulisi elää ja kehittyä urasi mukana.
Yhteenveto
LinkedIn-profiilin otsikko ja tiivistelmä ovat avainasemassa ammatillisessa verkostoitumisessa ja uramahdollisuuksien löytämisessä. Panostamalla näihin osioihin voit parantaa profiilisi houkuttelevuutta, löydettävyyttä ja vahvistaa henkilökohtaista brändiäsi. Älä siis aliarvioi näiden osioiden voimaa – ne voivat olla avain menestykseesi!
Kirjoittaja Mervi Martikainen toimii Nicossa muun muassa muutostukivalmentajana.
Tämä on kolmiosaisen LinkedIn-profiilin päivittämistä käsittelevän blogisarjan ensimmäinen osa.