Viisas toimii silloin, kun muut painavat paniikkinappulaa – asiantuntijavuokrauksen vinkit yritysten uuteen arkeen
Kun monet yritykset ovat laittaneet jäihin ison osan kehitystehtävistään ja pakollisetkin työt hoidetaan poikkeustilassa, ei uusien ihmisten rekrytointi välttämättä ole prioriteettilistan korkeimmalla sijalla. Kuitenkin korona-ajan resursointiin toimii hieman sama logiikka kuin osakkeisiin: viisas toimii silloin, kun muut painavat paniikkinappulaa.
Moni yritys saattaa miettiä, uskaltaako rekrytointiin panostaa juuri nyt. Mikäli painetta hankkeiden aloitukselle kuitenkin olisi, kannattaa lykkäyksen sijaan käyttää hetki seuraavien näkökulmien pohtimiseen:
1. Monet hyvät osaajat ovat parhaillaan avoimia uusille vaihtoehdoille
Koronatilanteessa moni harkitsee uusia tuulia uralleen. Osa on lomautettuna tai jopa irtisanottu, osa pysähtynyt tarkastelemaan työtilannettaan ja miettimään vaihtoehtoja. YT-toimien kohteena olevat henkilöt ovat vapaat ottamaan vastaan tehtäviä ja tarttumaan uusiin haasteisiin ilman virallista irtisanomisaikaa. Tämä mahdollistaa poikkeuksellisen nopeat aloitukset uusien tehtävien parissa. Lisäksi henkilöiden sopivuutta tehtävään voidaan arvioida sujuvasti videoyhteyksien avulla.
2. Henkilöstövuokraukseen ei usein tarvita rekrytointilupaa
IT-osaajan vuokraus on erinomainen vaihtoehto tilanteessa, jossa firmalla on osaajatarpeita, mutta jostain syystä ei mahdollisuutta edetä perinteisen rekrytoinnin keinoin. Kyseessä voi olla määräaikainen projekti, kehitystehtävä tai pidempiaikainen jatkuva tarve – tilanteet ovat erilaisia. Ulkopuolista henkilöä käytettäessä voidaan hyödyntää konsultin koko tietotaito nopeasti ja ilman pitkäkestoisia oman henkilöstön koulutuksia. Parhaimmillaan kokenut konsultti toimii omien työntekijöiden sparraajana ja tukihenkilönä.
Henkilövuokrauksen kautta tilanne voidaan ratkaista nopeasti, riskittömästi ja kuormittamatta nykyistä henkilöstöä liikaa hetkellä, jolloin kaikilla on muitakin paineita riittävästi. Malli sopeutuu juuri siihen tarpeeseen ja ajanjaksoon, mikä yritykselle on sillä hetkellä tarpeen. Mikäli pitkäaikaisena tavoitteena on saada rekrytoitava henkilö siirtymään oman yrityksen palvelukseen jossain vaiheessa, myös tästä voidaan sopia jo yhteistyön alussa.
3. Älä odota syksyn tuovan helpotusta tilanteeseen
Valitettavasti näin ei tule käymään. Koronatilanteessa tulee varmasti tapahtumaan muutos, mutta sen suuntaa ei voi kukaan varmuudella tietää. Useissa työpaikoissa puhutaan jo nyt etätyöskentelyn jatkamisesta vuoden vaihteeseen asti, jopa pidempään. Uusien henkilöiden perehdytys ei välttämättä onnistu syksyllä sen paremmin kuin tälläkään hetkellä.
Monet yritykset myös siirtävät pakollisia kehitystehtäviä syksyyn, mikä tulee väistämättä heijastumaan rekrytilanteeseen ja resursointiaikojen pidentymiseen. Kiiretilanteessa yritysten omilla työntekijöillä on muutenkin rajallisesti aikaa, ja syksy on henkilöstövuokrauksessa yleensä vuoden ruuhkaisinta sesonkia. Puoli vuotta on yritykselle pitkä aika siirtää hankkeita eteenpäin, ja vaikuttaa siltä, että aika moni yritys on ajautumassa vapauden tekijöiden ”pullokaulaan” – kun kaikki siirtävät hankkeittaan syksyyn, ei tekijöitä riitä kaikille.
Tulevaisuus on epävarma ja sitä se tulee olemaan vielä syksylläkin. Rekrytoinnit ovat usein se ensimmäinen paikka, jossa yrityksen riskitasoa pienennetään. Käytännön tarpeet eivät valitettavasti häviä siirtämällä niitä tulevaisuuteen, vaan resursoinnin viivästyminen lisää painetta olemassa olevan henkilöstön harteille, pahimmillaan jopa huonontaa yrityksen kilpailukykyä. Mitä kauemmin tarvetta lykätään, sitä haastavammaksi tilanne kehittyy.
Paras aika osaajien löytymiseen on siis juuri nyt! Mielenkiintoiset tehtävät herättävät poikkeuksellisen paljon kiinnostusta työmarkkinoilla tällä hetkellä. Jos teillä on tarve, ei oikean osaajan etsintää kannata lykätä enää eteenpäin. Aloittamalla aktiviteetit nyt, päästään lomien jälkeen saman tien vauhtiin uuden henkilön kanssa.
Jos blogi herätti ajatuksia ja haluat kuulla lisää ratkaisuistamme korona-ajan resursointiin, ota ihmeessä yhteyttä minuun.
Tarja Brusila
+358 (0)50 385 4545
tarja.brusila@nico.fi