Vaikuttava LinkedIn profiili – näin maksimoit mahdollisuutesi tulla löydetyksi
Suomessa on vuonna 2024 jo 1,8 miljoonaa LinkedInin käyttäjää ja maailmanlaajuisesti käyttäjiä on 930 miljoonaa – 1 miljardi!* Suuri osa työpaikkailmoituksista julkaistaan nykyään myös LinkedInissä tai pelkästään siellä, ja me rekrytoijat käytämme sitä jatkuvasti suorahakuihin. Jos haluat erottua eduksesi LinkedInissä liikkuville headhuntereille, nappaa tästä blogista 7 vinkkiä profiilisi ja näkyvyytesi viilaamiseen!
1. HEADLINE ON LYHYT, KÄYTÄ SE HYVIN
Nimen perässä olevan lyhyen Headlinen on tarkoitus kertoa muutamalla sanalla sinusta. Valitse muutama avainsana, jotka parhaiten kuvaavat sinua, osaamistasi ja asiantuntemustasi. Headline on profiilikuvasi lisäksi ainoa, joka näkyy uutisvirrassa muille ihmisille ja luo siten kuvaa sinusta asiantuntijana. Mitä haluat ensimmäisenä tulevan mieleen profiilistasi ja osaamisestasi? Hyvä headline voi olla esimerkiksi: IT | Project Manager | Scrum
Headline on myös tärkeä osa LinkedInin hakutoiminnon algoritmia: Headlinen merkitys korostuu tilanteissa, joissa haetulla avainsanalla löytyy paljon osaajia. Algoritmi sijoittaa sinut korkeammalle hakutuloksissa, jos haettu avainsana on sinulla headlinessa ja näin mahdollisuutesi tulla löydetyksi, on parempi.
2. KÄYTÄ OSAAMISTASI KUVAAVIA AVAINSANOJA
Headhunterit etsivät osaajia tietyillä termeillä, kuten osaamisalueilla, titteleillä ja teknologioilla, joten profiiliin kannattaa aina sisällyttää osaamisesi kannalta oleelliset sanat.
SUMMARY-osiossa kannattaa olla tiivis kuvaus siitä, mitä osaat, millainen tausta sinulla on ja mikä sinua kiinnostaa. Työnhaun kannalta toimiva summary antaa nopean kuvan ammattitaidostasi ilman, että lukija tutustuu profiiliisi tarkemmin. Tässä voit kertoa myös mihin suuntaan haluat uraasi seuraavaksi suunnata.
EXPERIENCE-kohdassa kannattaa avata roolia pelkkää titteliä laajemmin, pelkkä titteli kun ei kerro osaamisestasi mitään. Kerro ainakin mitkä olivat pääasialliset vastuusi, vetämäsi projektit ja käyttämäsi työkalut, tekniikat tai teknologiat. Käytössä on myös tehtäväkohtainen Skills-listaus, johon lisätyt osaamiset lisätään automaattisesti profiilisi yleiseen Skills -osioon.
SKILLS-osioon kannattaa rohkeasti listata kaikki osaamasi asiat. Valitse konkreettisia työkaluja, tekniikoita ja teknologioita, jotka antavat tarkan kuvan osaamisestasi, näin mahdollisuutesi tulla löydetyksi oikeanlaisiin teknisiin rooleihin parantuu. Huhut kertovat, että LinkedIniä ollaan muokkaamassa enemmän kompetenssipohjaiseen suuntaan, jolloin Skills-osio korostuu työkokemusta enemmän.
Voit tehdä pienimuotoista optimointia lisäämällä profiiliin avainsanoja esimerkiksi listoina avainsana-tyyppisesti. Optimoinnin onnistumista voit seurata omasta profiilistasi Analytics-näkymästä. Täältä näet, missä yrityksissä ja rooleissa sinut löytäneet henkilöt työskentelevät. Jos sinulla on LinkedIn Premium-tili, näet myös millä hakusanoilla olet osunut heidän tutkaansa. Jos haut eivät tule kannaltasi mielenkiintoisista yrityksistä tai kohdistu oikeisiin asioihin, mieti profiilisi sisältö paremmin osaamistasi kuvaavaksi.
Toisaalta, jos et halua tehdä esimerkiksi koodauksen parissa töitä tai et halua käyttää enää tiettyjä teknologioita, kannattaa poistaa maininnat näistä. Silloin vältyt turhilta rekrytoijien yhteydenotoilta.
3. KIRJOITA PROFIILISI ENGLANNIKSI
Rekrytoijien käyttämät hakutyökalut toimivat parhaiten englanniksi. Jos siis tavoitteesi on tulla löydetyksi, kirjoita profiilisi sillä kielellä, jolla sinua etsitään. LinkedIn on myös lisännyt alustalleen tekoälyä, etenkin maksulliselle Recruiter-puolelle. Tekoäly sovittaa profiileja rekrytoijien tekemiin hakuihin ja tarjoaa enemmän ehdokkaita perustuen muihin hakutuloksiin, vaikka juuri oikea termi puuttuisikin omasta profiilista. Tekoäly toimii parhaiten englanniksi.
Kielet ja niiden taitotaso hyvä olla ajan tasalla omassa profiilissa myös Languages -osiossa, koska tänä päivänä monissa tehtävissä vaaditaan englannin kielen taitoa. Tämä on yksi headhuntereiden keskuudessa hyvin käytetty filtteri, johon et tartu hakuun, jos kielitaitoa ei ole mainittu profiilissasi.
4. OLE AVOIN UUDELLE
Jos olet avoin uusille tuulille työelämässä, muista erikseen merkitä, että olet ”open to work”. Näin parannat mahdollisuuksiasi tulla rekrytoijan löytämäksi. Tuossa valinnassa voit määrittää myös, jos haluat vain rekrytoijien näkevän kiinnostuksesi uutta työtä kohtaan.
Tarkista, että olet asetuksissasi hyväksynyt LinkedInin yksityisen postin eli InMailin vastaanottamisen myös kontaktiesi ulkopuolisilta ihmisiltä. Tällöin sinulle tuntemattomat headhunterit pääsevät puheisiin kanssasi.
5. OLE AKTIIVINEN JA NÄY VERKOSTOISSA
Jos etsit uutta työtä, sinun kannattaa näkyä verkostossasi. Jos et keksi omaa julkaistavaa, tykkäile muiden julkaisuista ja kommentoi tai jaa niitä. LinkedIn palkitsee aktiivisuudesta. Mitä aktiivisempi olet palvelussa, sitä enemmän liikennettä profiilissasi käy ja sitä paremmin tulet hauissa löydetyksi.
Lisää rohkeasti uusia henkilöitä verkostoosi, myös headhuntereita, jotka yleensä verkostoituvat mielellään alan osaajien kanssa. Jos haluat verkostoitua sinulle tuntemattoman ihmisen kanssa, kirjoita pyynnön yhteyteen lyhyt viesti ja kerro, minkälaisista asioista olet kiinnostunut ja miksi haluat verkostoitua kyseisen henkilön kanssa. LinkedInin henkilökohtaiseen verkostoon mahtuu 30.000 kontaktia, joten suurimmalla osalla on verkostossaan runsaasti tilaa uusille kontakteille.
6. LISÄÄ SUORITTAMASI SERTIFIKAATIT
Jos olet suorittanut virallisia sertifikaatteja tai ammattitaitoasi mittaavia testejä, ilmoita niistä LinkedIn-profiilin Licences and Certifications-osiossa. Ne ovat loistava tapa todentaa osaamistasi ja erottautua.
7. MUOKKAA OMAN PROFIILISI URL
Oman profiilin URL:n pystyy helposti vaihtamaan haluamakseen ja näin näyttää se huomattavasti ammattimaisemmalta, kun sen liittää esim. CV:hen tai sähköpostin allekirjoitukseen. Pääset muokkaamaan URL:in oman profiilisi oikeasta laidasta: Public profile & URL.
Nyt kun LinkedIn-näkyvyytesi on toivottavasti entistä ehompi, tsekkaa Nicon avoimet työpaikat ja tilaa hakuvahti!
Ja tietenkin kannattaa ottaa Nicon LinkedIn-tili seurantaan!
*) Lähde LinkedIn:n käyttäjämääriin: MarkkinointiMaestron tilastot