Työhaastattelu – Ensitreffit tulevan työnantajasi kanssa?
Muistatko sen jännityksen vatsanpohjassa, kun kävelit ensimmäisille treffeille? Sama tunne voi hiipiä esiin, kun astut asiakkaan luo haastatteluun. Molemmissa tilanteissa tavoite on sama: luoda hyvä ensivaikutelma ja selvittää, onko meillä yhteinen tulevaisuus.
Ensivaikutelman merkitystä ei voi liioitella. Tutkimusten mukaan se muodostuu jo ensimmäisten 30 sekunnin aikana ja vaikuttaa merkittävästi siihen, millaisen kuvan asiakas sinusta muodostaa. On hyvä muistaa viestiä selkeästi ja innostavasti. Eleillä ja äänenpainolla on tässä myös merkitystä.
Vaikka ensivaikutelma ei välttämättä ole aina täysin oikea tai täydellinen kuva sinusta, se voi silti vaikuttaa siihen, miten asiakas suhtautuu sinuun jatkossa. Siksi asiakastapaamiseen kannattaa panostaa energiaa ja nähdä vaivaa ensivaikutelman tekemiseen.
Alla olevat vinkit ovat kaikki sellaisia aiheita, joista asiakkaat ovat antaneet rekrykonsulteillemme palautetta. Nämä eivät tarkoita, etteikö asiantuntija tulisi valituksi, jos mokaa yhdessä kohdassa, mutta kannattaa kiinnittää huomiota myös pieniin asioihin, jos asiakkaalla onkin kaksi tasavahvaa kandia edessä.
Näin teet vaikutuksen
Pukeudu asiallisen tyylikkäästi, mutta mukavasti. Ajattele, millaisen vaikutelman haluat antaa. Liian rento asu voi viestiä välinpitämättömyydestä, liian virallinen taas pönöttämisestä. Vältä liian rentoja tai paljastavia asuja.
Hymyile ja ole oma itsesi, sillä positiivinen asenne tarttuu ja aito persoona vievät pitkälle. Muista, että haastattelu on myös sinun mahdollisuutesi tutustua asiakkaaseen ja yritykseen.
Kuuntele tarkasti ja osoita kiinnostusta. Kysy kysymyksiä ja osoita, että olet innostunut roolista ja yrityksestä. Osoita myös, että olet valmis sitoutumaan asiakkaan tavoitteisiin.
Korosta vahvuuksiasi ja osaamistasi kertomalla konkreettisia esimerkkejä aiemmista toimeksiannoista ja siitä, miten olet onnistunut niissä. Muista, että teot puhuvat usein kovempaa kuin sanat.
Ole rehellinen ja avoin. Kerro avoimesti kokemuksestasi ja osaamisestasi, älä peittele heikkouksia. Rehellisyys on aina parasta.
Osoita kykyä sopeutua erilaisiin työympäristöihin, sillä joustavuus on valttia. Ilmoita selkeästi, mikäli et ole valmis työskentelemään asiakkaan luona. Vaikka etätyöt ovat lisääntyneet, useat asiakkaan vaativat alihankkijoilta läsnäoloa.
Näitä kannattaa välttää
Älä myöhästy. Täsmällisyys osoittaa, että olet luotettava ja arvostat asiakkaan aikaa. Kun olet ajoissa, ehdit myös rauhoittua ja kerätä ajatuksesi ennen haastattelua.
Älä puhu liikaa itsestäsi. Keskity asiakkaan projektiin ja siihen, miten voit auttaa häntä menestymään.
Älä kritisoi aikaisempia työnantajia tai kollegoita. Negatiivinen asenne voi antaa huonon kuvan sinusta.
Älä unohda kiittää. Kiitos osoittaa arvostusta ja hyviä tapoja. Se on myös hieno tapa jättää viimeinen positiivinen muistikuva asiakkaalle.
Kun olet videohaastattelussa, vältä kotoisia tai epäsiistejä taustoja. Valitse taustakuva, joka luo ammattimaisen vaikutelman. Sopiva vaihtoehto voi olla esimerkiksi toimiston seinä tai tyhjä tausta.
Lisävinkit
Tutustu työnantajaan, rooliin ja toimeksiantoon etukäteen. Tiedolla osoitat, että olet innostunut mahdollisuudesta.
Valmistele kysymyksiä. Hyvät kysymykset erottavat sinut joukosta ja osoittavat, että olet todella kiinnostunut toimeksiannosta ja roolista.
Käytä kehonkieltä hyväksi. Katso haastattelijaa silmiin, istu ryhdikkäästi ja puhu selkeästi.
Muista
Vaikka asiakashaastattelu saattaa kuulostaa rutiinilta, kun olet jo päässyt tapaamaan asiakasta, rooli ei ole vielä sinun. Asiakkaamme haluavat tyypillisesti tavata 2-5 rooliin suosittelemaamme ammattilaista. Jos osaamisessa ja pätevyyksissä kandidaatit ovat samalla viivalla, ensivaikutelmalla voi olla ratkaiseva merkitys.
Panosta ensivaikutelmaan, niin toimeksianto on sinun!
Petteri Lehtonen
+358 (0)40 718 2051
petteri.lehtonen@fujitsu.com
Petteri Lehtonen toimii Nicossa alihankinnasta ja freelanceryhteistyöstä vastaavana managerina ja hänellä on pitkä tausta it-alan kumppaniverkostojen rakentamisesta.