Blogi

Teija Sirko on aina askeleen edellä ja pitää muutosmatkan elossa

Teija Sirko on aina askeleen edellä ja pitää muutosmatkan elossa

Uuden myynnin työkalun käyttöönotto on merkittävä askel yrityksen kehityksessä, ja taitavan konsultin avulla tästä muutosmatkasta voi tulla menestystarina.

Teija Sirko-Leväaholla on mairitteleva ura it-myynnin, digitaalisen myynnin, markkinoinnin, mainonnan ja liiketoiminnan konseptien suunnittelun parissa Suomessa ja kansainvälisesti. Vuonna 2017 hän teki päätöksen hypätä pois päivittäisestä työstä ja lähteä tekemään töitä omilla ehdoillaan.

Nykyisessä pitkäkestoisessa toimeksiannossaan Teija toimii sekä pääkäyttäjänä että konsulttina myynnin työkalujen automatisoinnissa. Hän vastaa kokonaisuudesta aina konseptin rakentamisesta käyttäjien viestintään ja kouluttamiseen.

”Toimin projektissa liiketoimintayksikön rajapintana ja huolehdin siitä, että kaikki tarpeellinen toiminnallisuus saadaan tehtyä. Teen töitä sen eteen, että prosessit ja toiminnot yhdistyvät”, Teija kuvaa rooliaan.

Iso kuva pitää piirtää heti aluksi

”Iso kuva pitää piirtää heti projektin aluksi ja saada myynti mukaan ja uskomaan työkaluun”, sanoo Teija. Hän korostaa, että muutosprojektissa suunnitelmallisuus on kaiken perusta – tavoitteet ja niiden saavuttamisen keinot pitää olla mietittynä.

Suunnitteluvaiheessa selvitetään, mitkä ongelmat ja tarpeet uusi työkalu ratkaisee sekä miten se tukee yrityksen strategiaa. Lisäksi on ymmärrettävä, miten uusi työkalu integroituu nykyisiin ekosysteemeihin, missä dataa käytetään ja tallennetaan. Teija painottaa realistisen projektisuunnittelun merkitystä aikatauluineen ja resursseineen. ”Pitää ymmärtää heti, mitä ovat muuttujat, jotka voivat laittaa kapuloita rattaisiin ja varautua haasteisiin.”

”Konkretia on tärkeää. Tunne, että saa tukea, on tärkeää. Kun kaikki osapuolet ovat yhdessä rintamassa ja operatiivinen toiminta ja projekti toimii yhdessä, työkalu juurtuu arkeen parhaiten.”

Ihmiset ja sidosryhmät voivat vaihtua matkan varrella, ja silloin projekti lähtee aina nollasta. Siksi pitää huolehtia, että kaikki sitoutetaan ja pidetään koko ajan mukana muutosmatkalla. ”Jos projektin lopputulema on, ettei työkalua käytetä, ihmisten muutosmatka on jäänyt vajaaksi.”

Kolme kriittistä menestystekijää

Huolellisen suunnittelun lisäksi myynnin työkalun onnistuneessa käyttöönotossa on Teijan mukaan kiinnitettävä huomiota kolmeen keskeiseen seikkaan: tekniseen toteutukseen, käyttäjien näkökulmaan ja myynnin tukeen.

  1. Tekninen toteutus
    Kun kyseessä on alustaratkaisun käyttöönotto, teknisen toteutuksen merkitys korostuu. Projektipäällikkö varmistaa, että tekninen tiimi ymmärtää tarkasti, mitä heidän pitää toteuttaa. Hän myös käsittelee tulevat muutospyynnöt ja varmistaa, että tekninen tiimi pystyy vastaamaan niihin ilman, että projekti kärsii.
  2. Käyttäjien näkökulma
    Käyttäjille yksi suurimmista haasteista on datan hallinta. Myyjillä on usein tietoa hajallaan eri järjestelmissä tai Excel-tiedostoissa. Datan yhdistäminen yhteen työkaluun vaatii selkeää viestintää ja koulutusta, jotta käyttäjät ymmärtävät, mitä tämä muutos merkitsee heidän päivittäisessä työssään. On tärkeää, että käyttäjät näkevät uuden työkalun hyödyt ja osaavat hyödyntää sen tarjoamat mahdollisuudet.
  3. Myynnin prosessien tuki
    Kolmas kriittinen asia työkalun käyttöönotossa on määritellä, mihin kohtaan myynnin prosessia työkalua tarvitaan ja millaista hyötyä se tarjoaa. On tärkeää tunnistaa ne kohdat, jotka vaativat muutosta, ja kehittää uudet, paremmat toimintatavat ja prosessit työkalun tukemana.

Isoin vaikuttava tekijä on yrityksen kulttuuri

Isoin projektin onnistumiseen vaikuttava tekijä on Teijan mielestä ehdottomasti yrityksen kulttuuri. ”Se ei ole konkreettinen käsiteltävä, eikä helposti muutettava.”

”Työkalun käyttöönotto on myyntikulttuurin muutos. Myyjä saattaa kokea, että hän joutuu luopumaan omasta päätäntävallastaan. Sen voi helposti kokea saavutetusta edusta luopumiseksi ja jopa pelätä, ettei hänen työnsä ole enää arvokasta.”

Teija korostaa, että projektissa jokainen käyttäjä on voitettava puolelleen ja saatava heidät luottamaan siihen, että he suoriutuvat omasta työtehtävästään paremmin. Myyjän pitää kokea, että uuden työkalun käyttö on itselleen edullista.

”On kerrottava hyvissä ajoin, että yhteiset prosessit tulevat, ja rakennettava luottamusta siihen, että myyntityötä tuetaan entistä paremmin. Odotusten hallinta on tärkeää.”

Mikä myynnin muutosprojektissa on palkitsevaa?

”Olen hyvin tavoiteorientoitunut, hyvä moottori ja motivaattori”, Teija kertoo. Hän ei maalaile pilvilinnoja, vaan on koko ajan projektissa askeleen edellä, valmistelee asioita ja varmistaa, jottei tiimin tarvitse kompuroida.

Onnistumiset pitävät työn mielekkäänä. ”Parasta on käyttäjien auttaminen, ja heidän hyvä palautteensa palkitsee mutta myös todentaa projektin onnistumista.”

”Kun tieto saadaan järjestelmästä, on paljon voitettavaa!”

Jos olet käynnistämässä myynnin työkaluihin liittyvää projektia, ota yhteyttä meihin. Löydämme sinulle joukostamme projektin vetäjän ja asiantuntijoita, joilla on substanssiosaamisen lisäksi teknistä osaamista.

Lue it-osaajien näkemyksiä

- 25.10.2024

Erilaiset työkalut voivat tehostaa DevOps-kehitysprosessia – erityisesti Azure DevOps -ympäristössä

DevOps-työkalut ovat keskeisessä roolissa nykyaikaisessa ohjelmistokehityksessä, ja niiden huolellinen valinta voi merkittävästi parantaa kehitysprosessia. Tässä blogissa tarkastelen muutamia suosittuja DevOps-työkaluja ja sitä, miten ne voidaan...

- 23.10.2024

Pilvi toi mukanaan DevOps-ohjelmistokehityksen

Vaikka suomalaiset it-organisaatiot ottavat yhä enemmän käyttöön DevOpsia, kypsyysaste ja toteutus voivat vaihdella merkittävästi. Kerron blogissani sinulle, mikä Azure DevOpsin käyttöönotossa on keskeistä. Pilvipalvelut ovat...

- 21.10.2024

Digitalisaatio ja hyötyjen maksimointi: Kuinka digitalisaatio voi tukea liiketoiminnan kasvua ja tehokkuutta

Digitalisaatio on nykypäivänä yksi keskeisimmistä kilpailutekijöistä ja innovaation lähteistä eri aloilla. Digitalisaation hyödyntäminen toimintojen, prosessien, tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä ja parantamisessa voi tuoda monia etuja,...

- 8.10.2024

Pilviarkkitehtuuri ja vastuunjako: Mitä sinun tulee tietää

Pilviarkkitehtuuri muuttaa merkittävästi vastuunjakoa, ja on tärkeää ymmärtää, mitä tämä tarkoittaa sinulle asiakkaana. Tässä blogissa kerron, miten pilviarkkitehtuuri vaikuttaa vastuihin ja mitä sinun tulee tietää...

- 7.10.2024

Tarvitsetko apua Azure-arkkitehtuurin suunnittelussa?

Pilvipalvelut ovat merkittävästi muuttaneet tapaa, jolla organisaatiot ratkaisevat liiketoimintahaasteita ja suunnittelevat sovelluksia ja järjestelmiä. Sovellusarkkitehtuurin suunnittelussa on tärkeää löytää tasapaino liiketoiminnan vaatimusten ja teknisten kyvykkyyksien...

- 20.9.2024

Projektipäällikön ohjauksessa tekoäly on tehokas työkaveri

Tekoälyn kehitys näkyy tällä hetkellä voimakkaimmin toimistotyötä tekevillä, erityisesti niillä, jotka työskentelevät tietokoneilla. Me projektipäälliköt kuulumme tähän työntekijäryhmään. Tänä vuonna tekoäly on ottanut ison harppauksen...

- 5.9.2024

Kansainvälisen projektijohtamisen haasteet ja onnistumiset: Changli Liu kertoo kokemuksistaan

Changli Liu on kartuttanut syvällistä kokemusta ja näkemystä kansainvälisistä it-projekteista, jotka vaativat taitavaa johtamista, tehokasta viestintää ja yhteistyötä. Hän on saavuttanut merkittävää menestystä ja saanut...

- 29.8.2024

Muutos on aina muutos, oli se iso tai pieni

Jos muutoksia yrittää puskea läpi, it-järjestelmähankkeesta voi tulla painajainen. Toisaalta projekti voi sujua kuin vettä vaan – olisiko kyse onnistuneesta muutoksenhallinnasta? ”Ei pidä vähätellä muutosten...

- 2.8.2024

Työn tehokkuus it-alalla – mistä se on kiinni?

Työn tehokkuus it-alalla tarkoittaa meille enemmän kuin vain työnsä hyvin tekemistä. Se tarkoittaa kykyämme saada merkityksellisiä tuloksia mahdollisimman vähällä resurssien käytöllä ja vaivalla. Työn tehostaminen...

- 31.7.2024

Maarit Meskanen: Scrum-menetelmien käyttö on hyvin palkitsevaa

Projektit tehdään nopeasti ja ketterästi aina kun mahdollista, kun Maarit Meskanen vetää projektia. Maarit on kokenut projektipäällikkö, joka on soveltanut Scrum-menetelmiä menestyksekkäästi useissa projekteissa, erityisesti...

- 8.4.2024

Mobiiliratkaisu digitalisoi hoitotyötä – Antero Vänskä veti kehitysprojektin maaliin

Mobiilisovellukset ovat nousseet tärkeään asemaan terveydenhuollossa. Antero Vänskä veti projektin, jossa hoitotyössä auttavasta Mobi-ratkaisusta kehitettiin versio 2.0. Moni meistä on saattanut hämmästellä, kun hoitaja kesken...

- 14.3.2024

Tunnetko projektien KPI-mittarit? Toivottavasti kyllä!

Projektien toteutustavat vaihtelevat, ja siksi organisaatioiden on tärkeää tunnistaa omalle toiminnalleen olennaisimmat mittarit ja seurattavat parametrit. Useimmat organisaatiot käyttävät joitakin arviointimenetelmiä projektien onnistumisen seuraamiseen. Projektityön...

Tilaa asiakaskirje