Scrum Master Mikaelille ihmiset tekevät projektin
Mikael Sibakovilla on vuosien kokemus lukuisista ohjelmistoprojekteista, joita hän on vetänyt perheyrityksessä. HSL:n lipputilihankkeen ohjelmistoprojekti on kuitenkin Mikaelille ensimmäinen kokemuksensa Scrum Masterina.
Nicon emoyhtiön Fujitsun vastuulla oleva ohjelmistoprojekti, joka tähtää asiakaspalvelun ja lippujen tarkastuksen uudistamiseen, on yksi merkittävä osa HSL:n lipputilihanketta. Kehitystyössä käytetään moderneja työmenetelmiä, ja projektiin sovelletaan Scrum-mallia täysimääräisesti.
Mikael tuli projektiin Scrum Masterina, tai ”skrummarina” kuten hän itse sanoo, maaliskuussa. Hän tekee töitä Suomen tiimien ja Espanjan kehitystiimin kanssa. Kehityksessä käytetään Outsystemsin low code -alustaa, ja projektinhallinnassa hyödynnetään Azure DevOpsia. Projekti on edennyt hyvin kaikilta osin, jopa aikataulua edellä.
Scrum on yhteinen kieli
Scrum on ohjelmistoprojektissa tiimin yhteinen kieli. Vaikka sovelluskehitystiimin sijainti toisessa maassa ja kulttuurissa voi tuoda haasteita, Scrum-menetelmät ja hyvä yhteistyö auttavat niiden hallinnassa. Espanjan kehitystiimi on tottunut työskentelemään Scrum-mallin mukaan.
”On tärkeää, että koko tiimillä on yhteinen kieli ja ymmärrys projektin tavoitteista. Toukokuussa koko tiimi tapasi kasvokkain, mikä auttoi meitä tutustumaan toisiimme paremmin, kun saimme keskustella asioista syvällisemmin”, painottaa Mikael.
Hän korostaa myös, että jokainen projekti pitäisi suunnitella aina ihmislähtöisesti eikä lähteä toteuttamaan yhtä tiettyä projektimallia. Jokainen projekti on ainutlaatuinen. Tässä kompleksisessa ja nopeasti muuttuvassa ympäristössä Scrumin kahden viikon sprintti toimii erinomaisesti. Kanbanista hyödynnetään boardeja asioiden visualisoinnissa.
Tiimin vahva Scrum-osaaminen on vaikuttanut myös siihen, millä mittareilla projektin työn etenemistä seurataan. Mittareina käytetään esimerkiksi kokonaistyönohjausaikaa (total feature turnaround), tiimin sisäistä nopeutta (velocity) ja tiimin jatkuvan parantamisen sykliä. Projektitiimin kokouksissa myös demotaan ohjelmistoa.
Scrum Master auttaa tiimiä
Scrum Masterina Mikaelin tärkein tehtävä on edistää kommunikaatiota kaikkien projektin sidosryhmien välillä. Koska asiakaspalvelun ohjelmistoprojekti on osa isoa lipputilihanketta, sidosryhmiä on paljon. Jokaisen projektin työ vaikuttaa toisiinsa ja projektien välillä on paljon riippuvuuksia.
Projektitiimissä on asiakkaalta mukana tuoteomistaja, liiketoimintaomistaja ja projektipäällikkö. Espanjan kehitystiimiin kuuluu ohjelmistoarkkitehti, UI-suunnittelija, kaksi kehittäjää sekä kuukausi sitten mukaan liittynyt testaaja ja vastikään aloittanut harjoittelija.
”On tärkeää, että kaikki tietävät, mitä tapahtuu ja mitä odotetaan. Lisäksi Scrum Masterin tulee toimia tiimin fasilitaattorina ja auttaa heitä päivittäisessä työssä. On tärkeää osata olla kaiken keskiössä, lukea tilannetta ja toimia positiivisena esimerkkinä, jotta tiimi voi onnistua yhdessä”, sanoo Mikael.
Tiimin työskennellessä eri maissa voi luonnollisesti ilmetä haasteita. Tässä projektissa tiimi on onnistunut sopimaan aikataulut, huomioimaan aikaerot, juhlapyhät sekä kulttuuriset toimintatavat. Tässä on myös auttanut se, että Mikael tuntee ennestään monia espanjalaisia, Espanjassa opiskelleita ja lisäksi hän on matkustanut useasti maassa.
Scrum Masterin työssä Mikaelia kiehtoo eniten tiimityöskentely ja mahdollisuus luoda uutta sekä kehittää asioita yhdessä.
Urapolku Scrum Masteriksi
Valmistuttuaan tradenomiksi Mikael työskenteli muutaman vuoden perheyrityksessä ja veti siellä useita ohjelmistoprojekteja, kuten ERP-järjestelmän uudistamisen. Sen jälkeen hän päätti lähteä Englantiin suorittamaan kauppatieteiden maisterin tutkintoa erikoistuen johtamiseen. Palattuaan Suomeen hän liittyi SCK Consulting Oy:n tiimiin ja suoritti Scrum Master -sertifikaatin Reaktorilla.
Mikaelin päivä alkaa kahdeksalta katsomalla sähköpostit, käymällä läpi päivän aikataulut ja tarkistamalla mitä uusia asioita on tullut sekä reagoiden niihin. Lisäksi hän hoitaa toimiston asioita ja järjestää päivittäisen klo 10-11 tapaamisen, jossa käydään läpi tehtyjä ja tulevia tehtäviä sekä keskustellaan tiimin kanssa esteistä ja haasteista. Päivän aikana voi olla myös palavereja, jotka liittyvät koko lipputilihankkeeseen, sisäisiä tiimitason tehtävien tarkasteluja, hienosäätöistuntoja tai sprintin alussa suunnittelua ja lopussa katselmointeja.
”Haasteenani on koordinoida monia eri sidosryhmiä ja varmistaa, että kaikki ovat tietoisia projektin edistymisestä ja tavoitteista. Päivittäiset tapaamiset ja kommunikaatio tiimin kanssa hoituvat Teamsin välityksellä”, sanoo Mikael.
Projekti työllistää Mikaelin 65-prosenttisesti ja kun projekti edistyy hyvin, hän on valmis ottamaan roolin myös toisessa projektissa.
Scrum Masteriksi projektiin Nicon kautta
SCK Consulting Oy:ssä työskentelevä Mikael tuli mukaan projektiin Nicon kautta. HSL valitsi Nicon emoyhtiö Fujitsun ohjelmistokehityspalveluja koskevassa asiantuntijatyön kilpailutuksessa ensisijaiseksi toimittajaksi ohjelmistokehityksen osa-alueella.
Projektin tavoitteena on osana HSL:n suurta lipputilihanketta uudistaa matkalippujen ja maksamisen järjestelmä siten, että ostetut liput tallennetaan asiakastilille. Matkustajilla on jatkossa mahdollisuus valita sopivin tapa käyttää lippuja ja tulevaisuudessa lähimaksun avulla voi ostaa kertalipun.
Asiakaspalvelua uudistava ohjelmistokokonaisuus on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden vaihteessa. Vaikka muutokset eivät näy suoraan matkustajille, ne tehostavat merkittävästi asiakaspalvelua ja nopeuttavat palvelua.
Tämä projekti on erinomainen esimerkki ison emoyhtiön eduista. Kun liityt alihankkijaverkostoomme, voit päästä mukaan suuriin IT-hankkeisiin. Liity Nicon alihankkijaverkostoon tästä.
Etsimme myös jatkuvasti IT-alan ammattilaisia tiimiimme. Hae Nicon tiimiin tästä.
Lue HSL:n puitesopimuskilpailutuksessa kertova lehdistötiedote tästä.