Blogi

It-suorahaku, osa 3: Hakijakokemus

Osa 3: Hakijakokemus

Tämä blogikirjoitus it-suorahakublogisarjan kolmas osa, lue aiemmat kirjoitukset täältä: osa 1: profiilin laatiminen ja osa 2: research-työ.

Suorahaussa, kuten kaikissa rekrytoinneissa, on tärkeää pohtia hakijakokemusta. Me rekrytointiyrityksenä teemme parhaamme, jotta asiakkaamme vahvuudet työnantajana välittyvät kandidaatille parhaana mahdollisena.

Hakijakokemus ei kuitenkaan ole vain rekrytointikumppanina toimivan suorahakuyrityksen vastuulla, vaan asiakas voi itsekin vaikuttaa siihen millaisen kuvan hakijat saavat kyseisestä yrityksestä. Seuraavassa kerromme, kuinka suorahakupalveluita / headhuntingia käyttävät yritykset, voivat omalta osaltaan varmistua siitä, että ehdokkaille jää hyvä kuva rekrytoivasta yrityksestä.

Suorahakuprosessi etenee yleensä vaiheittain:
  • Työnhakija ilmoittaa kiinnostuksensa avoimiin tehtäviin tai hänelle esitellään tietty positio suoraan
  • Tavataan suorahakuyrityksen edustaja haastattelun/keskustelun merkeissä
  • Tavataan asiakasyrityksen edustaja haastattelun merkeissä, kenties useastikin
  • Mahdolliset soveltuvuustestit
  • Rekrytointipäätös tai päätös olla rekrytoimatta

Jokaisessa näistä vaiheeesta on tärkeää ottaa hakija hyvin huomioon. Työpaikan esittelyvaiheessa on hyvä, jos rekrytointikonsultilla on tarpeeksi taustatietoa yrityksestä ja tarkempaa tietoa tiimistä, johon uutta osaajaa haetaan. Näin hakija saa riittävän hyvän kuvan asiakasyrityksestä ja voi päättää, onko hän kiinnostunut avoimesta positiosta vai ei. Toisaalta, hakija ei tunne tuhlanneensa aikaa tavatakseen rekrytoijan, joka ei osaa vastata hänen kysymyksiinsä. Tätä tärkeää vaihetta kuvaamme blogisarjamme ensimmäisessä osassa profiilin laatiminen.

Seuraavassa vaiheessa tavataan asiakasyrityksen edustaja, ja silloin on tärkeää, ettei hakija tunne vastaavansa samoihin kysymyksiin jälleen kerran. On tärkeää, että asiakasyritys on saanut kunnon pohjustuksen rekrytoijalta, jotta hakija kokee vastaavansa mielekkäisiin kysymyksiin ja saavansa uutta lisätietoa varsinaisesta tehtävästä ja yrityksen tulevaisuuden suunnitelmista. Suorahakutilanteissa on myös tärkeää joustaa haastatteluajoissa, ettei kenenkään hakijan tarvitse työpaikalla paljastaa käyvänsä työhaastatteluissa, jos ei itse sitä halua. Haastatteluaika pitää myös järjestää nopeasti, sillä kiinnostus työpaikan vaihtoon voi kadota, jos odotusaika on pitkä.

Tehokas viestintä on tärkeää jokaisessa vaiheessa. Kandidaatit haluavat tietää nopeasti pääsevätkö seuraavalle kierrokselle vai eivät, ja tässä peräänkuulutetaan asiakasyrityksen vastuuta. Asiakkaat saattavat jäädä harkitsemaan liian pitkään tai odottamaan sitä täydellistä hakijaa, jolloin riittävän hyvät hakijat saattavat jo luovuttaa ikuisuuksiin venyvän prosessin suhteen. Hakijat soittelevat rekrytointikonsultille ja ihmettelevät, kun asiakkaasta ei kuulu mitään, ja tässä kohtaa asiakasyrityksen maine saattaa kärsiä. Etenkin jos kyse on suorahaussa tilanteessa, jossa kandidaatti ei ole aktiivisesti etsinyt uutta työpaikkaa, saattaa hän tulla katumapäälle ennen kuin prosessi saadaan maaliin. Kaikissa tilanteissa täytyy muistaa, että työnhakijat vertailevat kokemuksia työhaastatteluista ja kertovat helposti eteenpäin, jos kokevat tulleensa huonosti kohdelluiksi.

Soveltuvuustestien suosio on viime vuosina laskenut ja harvempi rekrytoiva yritys niitä enää pyytää. Jos testit kuitenkin tehdään, pitää niiden tulokset käydä huolellisesti läpi. Nicon rekrytointikonsultit ovat sertifioituneet AONin testimenetelmiin ja testitulokset käydään aina henkilökohtaisessa palautekeskustelussa läpi.

Viimeisessä vaiheessa on tärkeää antaa kunnon perustelut. Kun konsultti soittaa ”Kiitos, mutta ei kiitos”-puheluita, on aina hyvä, jos saa annettua konkreettisia kehittymis- ja/ uravinkkejä. Myös valitun työntekijän tiedottamiseen kannattaa kiinnittää huomiota. On hyvä edetä ripeästi ja hoitaa paperimuodollisuudet nopeasti, sekä sopia selkeästi ensimmäinen aloituspäivä ja kuinka perehdytys lähtee käyntiin.

Viestintä on vain yksi osa hakijakokemusta. Lue rekrytointikonsulttimme Heidin vinkit, mitä muita asioita kannattaa ottaa huomioon: 6+1 vinkkiä esimiehelle onnistuneisiin rekrytointeihin.

Jos it-osaajan rekrytointi tuntuu vaikealta, ota yhteyttä ja me autamme: It-rekrytoinnin ja -resursoinnin kovimmat osaajat.

Lue seuraavaksi

- 5.12.2024

Valitse heti suorahaku – anna osaavan rekrytointikonsultin löytää IT-asiantuntija ja säästä omaa aikaasi

Kokeneiden IT-asiantuntijoiden rekrytointi on ollut haasteellista jo pitkään. Asiakas on lähes aina ensin kokeillut ilmoittelua saamatta yhtään tehtävän vaatimukset täyttävää hakijaa. Sen jälkeen asiakas yleensä...

- 17.11.2024

It-suorahaku – kolmen kauppa

Kokeneita it-alan osaajia on vaikea rekrytoida. Nicoa lähestyy jatkuvasti uusia asiakasorganisaatiota rekrytointihaasteiden takia. Oma haku ei ole tuottanut tulosta. On saatettu jo kokeilla useitakin kumppaneita...

- 30.10.2024

Uskalla tehdä rekrytointipäätökset – Panosta prosessiin!

Kun it-alan työmarkkinat tuntuvat hiljentyneen, voi erehtyä ajattelemaan, että sopivan osaajan löytäminen on helppoa. Kerron sinulle kahdesta suorahausta, joissa rekryprosessin sujuvuus ja päätöksenteon ripeys ratkaisevat,...

- 26.9.2024

Onko IT-ala kylmentynyt?

”Puolitoista vuotta sitten oltiin ylikuumentuneessa markkinassa. Meidän näkökulmastamme it-alan työmarkkina lähti muuttumaan vähän reilu vuosi sitten. Osaajia vapautui markkinoille, työttömyys lisääntyi, ja alihankkijoilla oli vapaana...

- 22.7.2024

It-suorahaku, osa 2: Research-työ

Osa 2: Research-työn merkitys Tämä on it-suorahakublogisarjan toinen osa. Sarjan ensimmäisessä osassa käsittelimme profiilin luomista, lue se täältä. Tarvittavan osaamisen määrittelyn jälkeen, seuraava vaihe osa...

- 15.7.2024

It-suorahaku, Osa 1: Profiilin laatiminen

Suorahaku on perinteisesti johdon rekrytointiin käytetty menetelmä, jossa henkilö halutaan rekrytoida julkisesta ilmoittelusta poiketen hiljaisuudessa. Tämä käsitys suorahausta on kuitenkin vanhentunut, sillä nykyään suorahaku on...

- 7.5.2024

Rekrytointikumppanuus Nicon kanssa on ylittänyt Telesten odotukset

Teleste on 500 ihmistä, kolmella paikkakunnalla Suomessa työllistävä IT-yritys, jolla on satoja kansainvälisiä osaajia on myös ympäri maailman. Sen tunnetuimpia tuotteita ovat joukkoliikennevälineiden ja -pysäkkien...

- 4.6.2021

Etsitkö erinomaista teknistä it-osaajaa riveihisi? Miltä kuulostaisi avaimet käteen -rekrypalvelu?

Suomessa on tälläkin hetkellä yli 10 000 ohjelmisto-osaajan vajaus. Moni yritys on löytänyt itsensä tilanteesta, jossa julkaistusta rekrytointiprofiilista huolimatta paikkaan ei saada hyviä hakijoita.  Mitäpä jos...

- 16.12.2019

Fiksu keksii keinot rekrytointiin

It-osaajien rekrytointi on muuttunut nykyisessä markkinatilanteessa entistä haastavammaksi. On aiempaa tärkeämpää, että löydämme avoimesta tehtävästä houkuttelevuustekijät, ja joskus it-alan rekrytoinnin ammattilaisina meidän on helpompi nähdä...

Tilaa asiakaskirje