Huono rekrytointikokemus ei unohdu koskaan
Seurasin läheltä, kuinka koulunsa kohta päättävän nuoren työnhaku sujui. Hakemusprosessi toisensa jälkeen tuotti hänelle valtavan pettymyksen. Huono kommunikaatio ja välinpitämättömyys jättivät ikuisen jäljen nuoren mieleen.
Nuori löytää häntä kiinnostavat työpaikat helposti nettiä selaten ja webbilomakkeiden täyttäminen sujuu sutjakkaasti. Kätevyyden toinen puoli on se, että osa lomakkeista on sekavia ja ne toistavat samoja kysymyksiä. Pääasiassa nettilomakkeet kuitenkin ovat selkeitä ja ohjaavat hakijaa kertomaan työnantajan haluamat tiedot. Kun hakemus on sitten lähetetty, tulee yleensä automaattivastaus ja ilmoitus hakemuksen vastaanottamisesta.
Hakemuksen jättämiseen asti kaikki on hyvin. Sen jälkeen alkaa odottelu. Suurta hämmennystä aiheuttaa se, että hakemusten käsittelystä ei tiedoteta mitään. Hylkäävistä päätöksistä vaietaan tyystin, ja hakija jää roikkumaan tyhjän päälle. Monesta yrityksestä ei vaivaudu ilmoittamaan edes sitä perinteistä ”Kiitos hakemuksestasi, mutta valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun”.
Miten yritykset voivat suhtautua hakijoihin näin ylimielisesti? Kyseessä ei ole vain yksittäistapaus, vaan ongelma on laajempi. Nuorille työnhakijoille, jotka hakevat sitä ensimmäistä työ- tai harjoittelupaikkaansa, pettymys on kova, kun avointa ja rehellistä kommunikaatiota ei tule. Kokeneemmat hakijat taas ovat saattaneet tottua siihen, joten he eivät välttämättä tunne tulleensa kovasti kaltoin kohdelluksi. Se on valitettavasti edelleen melkeinpä maan tapa.
Tiedän, että hakijoita on paljon ja hakemusten käsittely sekä niihin vastaaminen vie aikaa, mutta sehän on yksi tärkeimpiä osia koko rekrytointiprosessia. Koko rekrytointiprosessi, työpaikkailmoituksesta hakemuksen käsittelyyn ja viimeiseen vastaukseen, vaikuttaa suoraan siihen, miten hakijat yritykseen suhtautuvat ja siitä kertovat.
Erityisen noloa oli seurata, kuinka kansainvälinen sisustusliikeketju kohteli nuorta hakijaa. Hätäisesti hoidettu 20 minuutin haastattelu, jossa hakija ei saanut juuri suunvuoroa, ja lupaus ilmoittaa päätöksestä viimeistään seuraavana keskiviikkona – lupaus, jota ei koskaan pidetty.
Tämä on täysin vastuutonta! Rekrytointiprosessi on yrityksen käyntikortti. Se vaikuttaa suoraan yrityksen maineeseen ja siihen, millaisia työntekijöitä se houkuttelee.
Mitä yritysten pitäisi tehdä?
- Varatkaa riittävästi aikaa rekrytointiin. Hoitakaa prosessi alusta loppuun kunnolla, eikä hosuen.
- Vastatkaa kaikkiin hakemuksiin. Vaikka ette valitsisi hakijaa, edes lyhyt vastaus on parempi kuin hiljaisuus.
- Huolehtikaa, että haastattelu on rauhallinen ja antaa tilaa molemmille osapuolille.
- Pitäkää lupauksenne. Jos sanotte, että ilmoitatte päätöksestä tiettynä ajankohtana, tehkää se.
Jos rekrytointi ei ole teidän vahvuutenne, älkää tehkö sitä itse! Ottakaa avuksi ammattimainen rekrytointitalo. Näin säästätte aikaa ja vaivaa ja varmistatte, että hakijoita kohdellaan asianmukaisesti. Kun hakijoita kohdellaan hyvin, he puhuvat yrityksestä positiivisesti eteenpäin. Ties vaikka joukossa olisi tulevia yrityksen palveluita ostavia aikuisia.
Miten me Nicolla voimme auttaa it-alan rekrytoinneissa?
Meillä on selkeä, tehokas ja oikeudenmukainen rekrytointiprosessi. Voimme myös auttaa hakijoiden esikarsinnassa. Jos yrityksesi esihenkilöt kuormittuvat hakemustulvasta, voit ostaa meiltä apua. Rekrykonsulttimme käyvät hakemukset läpi, esihaastattelevat hakijat, hoitavat kandidaattiviestinnän ja tarjoavat sinulle parhaat 3-5 kandidaattia tai mitä ikinä toivot. Pidämme lisäksi hakijat ajan tasalla, ja jokainen hakija saa meiltä pyynnöstä palautetta hakemuksestaan ja CV:stään.
Älä pilaa yrityksesi mainetta huonolla rekrytointiprosessilla! Ota yhteyttä meihin jo tänään.