Blogi

Fiksu keksii keinot rekrytointiin

Tarmo Antila – Nico

It-osaajien rekrytointi on muuttunut nykyisessä markkinatilanteessa entistä haastavammaksi. On aiempaa tärkeämpää, että löydämme avoimesta tehtävästä houkuttelevuustekijät, ja joskus it-alan rekrytoinnin ammattilaisina meidän on helpompi nähdä ja kiteyttää tehtävän vetovoimatekijät kuin asiakkaan itse.

Suomen it-alan haastavaa työvoimatilannetta kuvaa mielestäni hyvin kaksi asiaa:

  • Tilastokeskuksen mukaan ohjelmisto- ja konsultointialan yritysten työntekijämäärä on Suomessa kasvanut vuosittain keskimäärin 7,9% tarkastelujaksolla 2015-2017. Vuoden 2017 lopun työntekijämäärä oli 51341 ja se on korkeampi kuin koskaan aiemmin. 
  • Teknologiateollisuuden tuore tutkimus ”9 ratkaisua Suomelle, Koulutus ja osaaminen -linjaus 2018” kertoo, että ict-osaajia tarvitaan yli 11000 lisää tulevan neljän vuoden aikana. Koulutusjärjestelmämme ei pysty tuottamaan tästä tarpeesta kuin 50-70%.

Näiden lisäksi digitalisaation kehitys on saanut myös muiden toimialojen yritykset rekrytoimaan it-osaajia omaan organisaatioon aiempaa enemmän. Ei siis ihme, että rekrytoiva esimies saattaa kokea tehtävänsä tällä hetkellä haasteelliseksi.

Tutkin Nicon suorahakutoimeksiantojen tilaston viimeiseltä kahdelta vuodelta. Jokainen toimeksianto on päättynyt työsopimuksen allekirjoitukseen ja asiakastyytyväisyystulokset kertovat rekrytointien onnistuneen. Asiakastyytyväisyys viime vuodelta on 4,54/5. Miten tämä on mahdollista tässä markkinatilanteessa?

Rekrytointi onnistuu tälläkin hetkellä varsin hyvin, kun käytetään oikeita keinoja.

Suorahaku on toimiva ratkaisu. Tässä markkinatilanteessa on aiempaa tärkeämpää, että löydämme avoimesta tehtävästä houkuttelevuustekijät. Enkä tarkoita nyt tyypillisiä rekrytointi-ilmoitusten korulauseita, vaan konkreettisia työn sisältöön, tuotoksiin, työyhteisöön, kehittymismahdollisuuksiin tai palkkaan liittyviä asioita. Joskus meidän on it-alan rekrytoinnin ammattilaisina helpompi nähdä ja kiteyttää tehtävän vetovoimatekijät kuin asiakkaan itse.

Toinen onnistumisen edellytys on, että lähestymme huolellisesti valittua kohderyhmää henkilökohtaisesti merkityksellisellä viestillä ja että paneudumme huolella kunkin potentiaalisen tekijän tilanteeseen. Ja jos asiat kohtaavat, niin kykenemme rakentamaan siitä polun avoimena olevaan tehtävään.

Rekrytointi on siis muuttunut. Siinä on otettu askelia tarkkaan kohdennetun, henkilökohtaisen myynnin ja markkinoinnin suuntaan. Oikein tehtynä tämä on erittäin hyvä kehityssuunta ja kasvattaa samalla rekrytointien onnistumisia. Ja tärkeintä on se, että pystymme edelleen auttamaan asiakkaita löytämään kuhunkin tehtävään sopivat tekijät.

Kirjoittaja Tarmo Antila on Nicon rekrytointiliiketoiminnan vetäjä.

Katso tästä myös Tarmon videotervehdys.

Lue seuraavaksi

- 5.12.2024

Valitse heti suorahaku – anna osaavan rekrytointikonsultin löytää IT-asiantuntija ja säästä omaa aikaasi

Kokeneiden IT-asiantuntijoiden rekrytointi on ollut haasteellista jo pitkään. Asiakas on lähes aina ensin kokeillut ilmoittelua saamatta yhtään tehtävän vaatimukset täyttävää hakijaa. Sen jälkeen asiakas yleensä...

- 17.11.2024

It-suorahaku – kolmen kauppa

Kokeneita it-alan osaajia on vaikea rekrytoida. Nicoa lähestyy jatkuvasti uusia asiakasorganisaatiota rekrytointihaasteiden takia. Oma haku ei ole tuottanut tulosta. On saatettu jo kokeilla useitakin kumppaneita...

- 30.10.2024

Uskalla tehdä rekrytointipäätökset – Panosta prosessiin!

Kun it-alan työmarkkinat tuntuvat hiljentyneen, voi erehtyä ajattelemaan, että sopivan osaajan löytäminen on helppoa. Kerron sinulle kahdesta suorahausta, joissa rekryprosessin sujuvuus ja päätöksenteon ripeys ratkaisevat,...

- 26.9.2024

Onko IT-ala kylmentynyt?

”Puolitoista vuotta sitten oltiin ylikuumentuneessa markkinassa. Meidän näkökulmastamme it-alan työmarkkina lähti muuttumaan vähän reilu vuosi sitten. Osaajia vapautui markkinoille, työttömyys lisääntyi, ja alihankkijoilla oli vapaana...

- 24.7.2024

It-suorahaku, osa 3: Hakijakokemus

Osa 3: Hakijakokemus Tämä blogikirjoitus it-suorahakublogisarjan kolmas osa, lue aiemmat kirjoitukset täältä: osa 1: profiilin laatiminen ja osa 2: research-työ. Suorahaussa, kuten kaikissa rekrytoinneissa, on...

- 22.7.2024

It-suorahaku, osa 2: Research-työ

Osa 2: Research-työn merkitys Tämä on it-suorahakublogisarjan toinen osa. Sarjan ensimmäisessä osassa käsittelimme profiilin luomista, lue se täältä. Tarvittavan osaamisen määrittelyn jälkeen, seuraava vaihe osa...

- 15.7.2024

It-suorahaku, Osa 1: Profiilin laatiminen

Suorahaku on perinteisesti johdon rekrytointiin käytetty menetelmä, jossa henkilö halutaan rekrytoida julkisesta ilmoittelusta poiketen hiljaisuudessa. Tämä käsitys suorahausta on kuitenkin vanhentunut, sillä nykyään suorahaku on...

- 7.5.2024

Rekrytointikumppanuus Nicon kanssa on ylittänyt Telesten odotukset

Teleste on 500 ihmistä, kolmella paikkakunnalla Suomessa työllistävä IT-yritys, jolla on satoja kansainvälisiä osaajia on myös ympäri maailman. Sen tunnetuimpia tuotteita ovat joukkoliikennevälineiden ja -pysäkkien...

- 4.6.2021

Etsitkö erinomaista teknistä it-osaajaa riveihisi? Miltä kuulostaisi avaimet käteen -rekrypalvelu?

Suomessa on tälläkin hetkellä yli 10 000 ohjelmisto-osaajan vajaus. Moni yritys on löytänyt itsensä tilanteesta, jossa julkaistusta rekrytointiprofiilista huolimatta paikkaan ei saada hyviä hakijoita.  Mitäpä jos...

Tilaa asiakaskirje