Fiksu keksii keinot rekrytointiin
It-osaajien rekrytointi on muuttunut nykyisessä markkinatilanteessa entistä haastavammaksi. On aiempaa tärkeämpää, että löydämme avoimesta tehtävästä houkuttelevuustekijät, ja joskus it-alan rekrytoinnin ammattilaisina meidän on helpompi nähdä ja kiteyttää tehtävän vetovoimatekijät kuin asiakkaan itse.
Suomen it-alan haastavaa työvoimatilannetta kuvaa mielestäni hyvin kaksi asiaa:
- Tilastokeskuksen mukaan ohjelmisto- ja konsultointialan yritysten työntekijämäärä on Suomessa kasvanut vuosittain keskimäärin 7,9% tarkastelujaksolla 2015-2017. Vuoden 2017 lopun työntekijämäärä oli 51341 ja se on korkeampi kuin koskaan aiemmin.
- Teknologiateollisuuden tuore tutkimus ”9 ratkaisua Suomelle, Koulutus ja osaaminen -linjaus 2018” kertoo, että ict-osaajia tarvitaan yli 11000 lisää tulevan neljän vuoden aikana. Koulutusjärjestelmämme ei pysty tuottamaan tästä tarpeesta kuin 50-70%.
Näiden lisäksi digitalisaation kehitys on saanut myös muiden toimialojen yritykset rekrytoimaan it-osaajia omaan organisaatioon aiempaa enemmän. Ei siis ihme, että rekrytoiva esimies saattaa kokea tehtävänsä tällä hetkellä haasteelliseksi.
Tutkin Nicon suorahakutoimeksiantojen tilaston viimeiseltä kahdelta vuodelta. Jokainen toimeksianto on päättynyt työsopimuksen allekirjoitukseen ja asiakastyytyväisyystulokset kertovat rekrytointien onnistuneen. Asiakastyytyväisyys viime vuodelta on 4,54/5. Miten tämä on mahdollista tässä markkinatilanteessa?
Rekrytointi onnistuu tälläkin hetkellä varsin hyvin, kun käytetään oikeita keinoja.
Suorahaku on toimiva ratkaisu. Tässä markkinatilanteessa on aiempaa tärkeämpää, että löydämme avoimesta tehtävästä houkuttelevuustekijät. Enkä tarkoita nyt tyypillisiä rekrytointi-ilmoitusten korulauseita, vaan konkreettisia työn sisältöön, tuotoksiin, työyhteisöön, kehittymismahdollisuuksiin tai palkkaan liittyviä asioita. Joskus meidän on it-alan rekrytoinnin ammattilaisina helpompi nähdä ja kiteyttää tehtävän vetovoimatekijät kuin asiakkaan itse.
Toinen onnistumisen edellytys on, että lähestymme huolellisesti valittua kohderyhmää henkilökohtaisesti merkityksellisellä viestillä ja että paneudumme huolella kunkin potentiaalisen tekijän tilanteeseen. Ja jos asiat kohtaavat, niin kykenemme rakentamaan siitä polun avoimena olevaan tehtävään.
Rekrytointi on siis muuttunut. Siinä on otettu askelia tarkkaan kohdennetun, henkilökohtaisen myynnin ja markkinoinnin suuntaan. Oikein tehtynä tämä on erittäin hyvä kehityssuunta ja kasvattaa samalla rekrytointien onnistumisia. Ja tärkeintä on se, että pystymme edelleen auttamaan asiakkaita löytämään kuhunkin tehtävään sopivat tekijät.
Kirjoittaja Tarmo Antila on Nicon rekrytointiliiketoiminnan vetäjä.
Katso tästä myös Tarmon videotervehdys.