Digitalisaatio ja hyötyjen maksimointi: Kuinka digitalisaatio voi tukea liiketoiminnan kasvua ja tehokkuutta
Digitalisaatio on nykypäivänä yksi keskeisimmistä kilpailutekijöistä ja innovaation lähteistä eri aloilla. Digitalisaation hyödyntäminen toimintojen, prosessien, tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä ja parantamisessa voi tuoda monia etuja, kuten kustannussäästöjä, asiakastyytyväisyyttä, laatua, nopeutta, joustavuutta tai uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Digitalisaatio nähdään usein kuitenkin vain pistekohtaisena toimintojen automatisointina, mikä ei vaadi suuria investointeja tai muutoksia organisaatiossa ja sen prosesseissa. Tämä on ehkä helppoa ja nopeaakin, mutta näin toimittuna digitalisaation todellinen potentiaali jää usein hyödyntämättä ja kaivatut ja edut että lisäarvo jäävät saavuttamatta pidemmällä ajalla. Automatisoinnin ohella tulee tarkastella myös digitalisaation tarjoamia muita mahdollisuuksia, kuten tekoälyn ja analytiikan hyödyntämistä, integraatioiden toteuttamisia, pilvipalveluvaihtoehtoja ja jopa robotiikan ja lohkoketjujen hyödyntämistä.
Valitettavan usein sisäisten toimintojen ja tehtävien digitalisointi jää asiakastyön ja -tarjoamakehityksen jalkoihin ja siten myös vaille resursseja ja investointilupaa. Tämä on lyhytnäköistä, sillä sisäisen tehokkuuden parantaminen vaikuttaa toiminnan kannattavuuteen ja sillä voi olla myös suora vaikutus ulkoiseen asiakaskokemukseen ja liikevaihtoon. Jos esimerkiksi tilaus-toimitusketju on digitalisoitu ja automatisoitu, asiakas saa tilaamansa tuotteen tai palvelun nopeammin, virheettömästi ja edullisemmin kuin kilpailijalta, joka käyttää manuaalisia tai vanhentuneita järjestelmiä.
Digitalisaatiosta saadaan merkittäviä hyötyjä, kun sitä tarkastellaan kokonaisvaltaisesti järjestelmäekosysteemien läpi sekä kun prosesseja tarkastellaan end-to-end. Tämä tarkoittaa parhaimmillaan sitä, että digitalisaatio ei ole vain yksittäisten osastojen, toimintojen tai järjestelmien asia, vaan se kytkee yhteen koko organisaation ja sen sidosryhmät, kuten asiakkaat, kumppanit, toimittajat ja mahdollisesti myös viranomaiset. Tavoitteena on optimoida koko prosessi alusta loppuun, poistaen turhat välivaiheet, pullonkaulat ja viiveet ja toki minimoiden manuaalisen työn ja siitä aiheutuvat virheet.
“Digitalisaatio on enemmän kuin vain teknologiaa, jolla se toteutetaan. Se on osa yritysstrategiaa, se on kulttuuria ja tapa tehdä asioita järkevämmin.”
Digitalisaation keskeisimpiä hyötyjä:
- Asiakaslähtöisyys ja tiedolla johtaminen: Digitalisaatio mahdollistaa asiakkaiden tarpeiden, odotusten ja käyttäytymisen paremman ymmärtämisen ja ennakoimisen sekä räätälöityjen ja personoitujen ratkaisujen tarjoamisen. Digitalisaatio myös parantaa asiakasviestintää, vuorovaikutusta ja palautteen keräämistä.
- Innovaatio: Digitalisaatio luo uusia tapoja luoda, toimittaa ja jakaa arvoa asiakkaille ja sidosryhmille. Digitalisaatio mahdollistaa uusien liiketoimintamallien, tuotteiden, palveluiden ja kanavien kehittämisen ja testaamisen. Digitalisaatio myös edistää luovuutta, oppimista ja kokeilukulttuuria organisaatiossa.
- Tehokkuus: Digitalisaatio vähentää kustannuksia, aikaa ja resursseja, jotka kuluivat manuaalisiin, hajanaiseen tai virhealttiisiin toimintoihin. Digitalisaatio myös lisää laatua, tarkkuutta ja luotettavuutta prosesseissa ja tuloksissa. Digitalisaatio myös mahdollistaa skaalautuvuuden, joustavuuden ja muutoskyvyn liiketoiminnassa.
Digitalisaatio vaatii jatkuvaa kehittämistä, seurantaa ja ratkaisujen arviointia, jotta sen toimivuus voidaan optimoida ja hyödyt maksimoida. Digitalisaation tuotosten ylläpitäminen ajantasaisena tulee olla osa yrityksen strategiaa ja näin varmistaa, ettei tehdyt investoinnit mene hukkaan.
Teija Sirko-Leväaho on kokenut projektijohtaja, joka on osallistunut urallaan 1990-luvun lopulta lähtien päätyönään digitalisaation ja prosessien kehittämiseen niin asiakasorganisaatioissa kuin yritysten sisäisten toimintojen osalta. Hän on vetänyt globaaleja käyttöönottohankkeita ja luonut muutosohjeistusta digitalisaation läpiviemiseksi isoissa ja keskisuurissa kotimaisissa että kansainvälisissä organisaatioissa. Rakkaudesta lajiin – parhaillaan hänen fokusalueenaan on digitalisaatio ja sen nostaminen uudelle tasolle etujen ja lisäarvojen maksimoimiseksi, tällä kertaa tekoälyn avulla.
Tutustu Teijaan ja lue hänen näkemyksiään myyntiorganisaation muutosprojektin läpiviennistä: Teija Sirko on aina askeleen edellä ja pitää muutosmatkan elossa
Mikäli digitalisaatio puhuttaa, autamme sinua löytämään kokeneen projektijohtajan. Ota meihin yhteyttä!
Mona Kukkonen
Rekrytointikonsultti / Manager, Helsinki
050 306 3704
mona.kukkonen@fujitsu.com
Kimmo Kolu
Rekrytointikonsultti / Manager, Tampere
046 878 6489
kimmo.kolu@fujitsu.com
Tarja Brusila
Rekrytointikonsultti / Manager, Turku
050 385 4545
tarja.brusila@fujitsu.com