Blog

Myynnin Muotoinen Sydän!

  |   Yritys   |   No comment

Monesta suunnasta kuuluu tänä päivänä tarinoita miten bisnes muuttuu, myynti muuttuu, ostokäyttäytyminen muuttuu, myyjien rooli muuttuu ja samalla nämä muuttujat tuppaavat muuttumaan. Muutamia kirjoituksia olen lukenut missä kovasti ennustetaan jopa ettei myyjiä enää tulevaisuudessa tarvita lainkaan?! Kaikki totta, jokainen sana ja väite varmasti pitävät paikkansa. ..Ainakin siitä näkökulmasta kuinka sen on halunnut kirjoittaa. Viimeisimpään vaihtoehtoon tarjoan myynnin muotoisella sydämellä varustetun vastalauseen! Avustan vielä lukijaa sen verran, että pidä ”pilke silmäkulmassa” –mentaliteetti vahvasti ”PÄÄLLÄ” asetuksen puolella.

Jos hakee vertailukohteeksi jokaiselle meille enemmän tai vähemmän tutun aiheen eli parisuhteen. Älyaika on tuonut jokaisen kommunikointiin uusia tapoja toteuttaa itseään ja pitää mahdollisen parisuhteen toiseen puoliskoon yhteyksiä milloin itseään huvittaa. Onkin sitten täysin eri asia voiko pelkästään digidigi kikkareiden ja uudenaikaisten atk –laitteiden avulla ylläpitää parisuhdetta tai parantaa sitä? Päivittäisiin askareisiin tarjotaan kyllä todella hienoja apuja teknologian puolelta; Esim. Kauppakassin sisällön ja iltaruoan voi näpytellä sovellukseen ja reseptin tuotteet pärähtää kauppalistalle. Ja mikäli ei halua edes asioida itse päivittäisiä taloustarvikkeita tarjoavassa myymälässä, voi kauppakassin sisältöineen päivineen vain noutaa tai jopa tilata suoraan kotiovelle. Tällöin jää tietenkin enemmän aikaa keittiön pöydän ääressä käytävälle ”Scrum meetingille” perheen kesken. 🙂

Koen, että myynnissä on täysin samanlaiset tavoitteet ja pyrkimykset kuin parisuhteessa. Niin myyjän kuin asiakkaan kannalta. Uskoisin, ettei pääsääntöisesti kummankaan osapuolen tavoitteena ole luoda ”yhden yön juttua” vaan keskittyä pidemmän suhteen rakentamiseen. Jotta sellainen kumppani löydetään on erittäin todennäköistä, että apuna käytetään digidigi välineitä sekä verkostoja. Tällekin on tietenkin luotu oma prosessinsa niin sitä on myös pakko käyttää.

Tavataan siis useampia palveluntarjoajia jotka on valittu tarkkojen, erittäin kryptisten kriteerien perusteella, Eli siis useimmiten fiilispohjalta. Päätös syntyy hyvin usein inhimillisten syiden perusteella. Asiakas on valinnut toimittajakseen yrityksen jonka myyjä on osaava, miellyttänyt eniten ja mahdollisesti toiminut edellisen työnantajansa kanssa menestyksellisesti. Se, että myyjä on aktiivinen ja yhteydessä sovitusti sekä aidosti kiinnostunut asiakkaasta vaikuttaa varmasti. On myös mahdollista, että entuudestaan tuttu myyjäksi kutsuttu henkilö onkin ollut asiakkaiden kanssa oma, maalaisjärjellä varustettu itsensä ja vastaanottanut asiakkaan edustajapuolen myös elävinä ihmishenkilöinä eikä excel taulukkoina tai powerpoint esityksinä. Itselleni on vaikea kuvitella vahvan asiakassuhteen rakentamista pelkästään videopalavereiden tai sähköpostien avulla. Näistä jo jonkun ajan eläneistä viestintävälineistä tieto toki välittyy, -luottamuskin osaltaan, mutta tunne ei.

Kuten parisuhteessa, myös yritysten välisissä suhteissa alkuaikana tavataan enemmän kasvotusten luottamuksen, tunnesiteen saavuttamiseksi sekä mittaillaksemme onko suhteessa jatkumoa. Mikäli reklamaatiot ja posliinit eivät lentele säähavaintopallon lailla halki ilmatilan ja molemmat osapuolet ovat samaa mieltä yhteisen tulevaisuuden näyttäessä hedelmälliseltä, voimme jatkossa käyttää vähemmän tunnepitoisia laitteita asioiden välittämiseen ja jakamiseen.

Toisissa tapauksissa luottamuksen syntyminen voi viedä pidemmänkin aikaa, kuukausia tai jopa vuosia… Siihen voi myös vaikuttaa edelliset kokemukset vastaavanlaisessa tilanteessa. Näin ollen seuraavalla ”ehdokkaalla” on taas enemmän työtä voittaakseen asiakkaan tai osapuolen luottamus puolelleen. Eli jälleen kerran, olemme sitten minkälaisen avaruusteknologian tai valtamerialusten ympäröimänä, ihminen ajattelee tunnepitoisesti.

Ihminen (asiakas) ostaa loppujen lopuksi ihmisen (myyjä). Niin parisuhde –elämässä kuin yrityselämässä. Me kaikki olemme mukavuudenhaluisia olioita joten miksi emme haluaisi meidän yhteistyökumppanin myyjäksi osaavaa sekä mukavaa myyjää? Ihmisiä myynnin muotoisella sydämellä tarvitaan nyt ja aina. Myyjiä, jotka ovat omana itsenään kameleonttina vesiväripaletissa.

Me tulemme Nicossa jatkossakin olemaan lähellä asiakasta, älyllisesti sekä fyysisesti sekä ratkaisemaan jopa etukäteen näkymättömiltä tuntuvia ongelmia asiakkaiden puolesta. ICT alan osaajien tarve lisääntyy joka alalla, myynnin avulla yhdistämme tarpeen ja tekijän.

Be Sociable, Share!
No Comments

Post A Comment