Blog

Maitokauppa vai digiarmeija?

  |   Yritys   |   No comment

Talous on lähtenyt kasvuun, käänne parempaa tulevaisuutta kohti on tapahtunut. Nousukausi on yhtä digitalisaatiota. Perinteisten toimialojen yritykset rakentavat uudenlaista liiketoimintaa, joka perustuu digitaalisiin palveluihin ja tuotteisiin. Tai jo aikaisemmin tunnettuihin palveluihin, joita tarjotaan digitaalisten kanavien kautta uudella mallilla ja usein uusien toimijoiden kautta. Toimialat ovat murroksessa distruption myötä. Organisaatiot kohtaavat voimakasta kilpailua viereisestä hiekkalaatikosta. Pitää itsekin lähteä katsomaan oman tontin ulkopuolelle.

Muutoksen myötä syntyy uudenlaisia organisaatioita vanhojen brändien alle. Puhutaan digitaalisista armeijoista ja heimoista. Näitä komentaa johtoryhmässä istuva Chief Digital Officer (CDO). On huomattu, että digitaalisilla ratkaisuilla kilpailu on pysyvä olotila, ja niin strategista, että perustetaan oma organisaatio ja rekrytoidaan osaajat itselle. Ei olla enää maitokauppa, vaan ihan jotain muuta.

On syntynyt valtava tarve modernien ohjelmistokehitysteknologioiden osaamiselle. Pula on jopa useista tuhansista osaajista vuositasolla. Yrityksillä on vaikeuksia rekrytoida osaajia. Jopa tuotekehitys hidastuu tavoitteisiin nähden. Monet ovat kulkeneet läpi polun, jossa on yritetty itse rekrytoida, sitten vuokrata ulkoa ja viimein head huntata kumppanin avulla – ilman toivottuja tuloksia.

Organisaatiot tarttuvat osaajapulan ratkaisemiseen luovin keinoin. Entistä useammin näkyy rekrytoinnin ja koulutuksen yhdistelmiä, kohdistettuna joko nuorille osaajille tai uutta uraa tarvitseville konkareille. Useimmiten toteutukseen tarvitaan kumppani, onhan sekä rekrytointi että kouluttaminen vaativaa ja aikaa vievää toimintaa. Myös asiantuntemusta niin rekrytoinnin kuin IT-teknologioidenkin osalta on hyvä olla mukana.

Kuinka valmiita organisaatiot ovat digitaalisten armeijoiden ja heimojen aikaan? Syntyykö menestys vanhalle pohjalle vai pitäisikö uudistua kokonaisvaltaisemmin? Muutos voi tarkoittaa uudenlaisten ammattiryhmien rekrytointia, toimenkuvia, uramallia ja osaamisen kehittämistä sekä johtamista. Joskus myös palkkatasoa ja palkitsemismalleja. Eteeni on tullut organisaatioita, joissa on vielä kehitettävää huippuosaajien houkuttelemiseksi. Mutta ilahduttavasti on myös niitä, jotka ovat oivaltaneet sen, miten henkilöstöhallinnon ja muiden toimintojen tuella yrityksestä rakennetaan haluttu työnantaja parhaiden osaajien houkuttelemiseksi. Usein superkoodarit näkevät toimittajapuolen organisaation parempana uramahdollisuutena ja työpaikkana, mutta tämän mielikuvan voi muuttaa…

Me Nicossa tunnistamme haasteet laaja-alaisesti ja pystymme auttamaan muutosprosessissa kun tarvitaan uusia osaajia digiarmeijoihin ja heimoihin. Tuotamme asiakkaillemme kokonaisvaltaisia ratkaisuja yhdistelemällä rekrytointia, koulutusohjelmia, asiantuntijapalveluita, henkilöstövuokrausta sekä kumppaneidemme palveluita. Olemme erikoistuneet IT-alaan ja tunnemme erinomaisesti alan kehityksen.

Kirjoittaja toimii Nice-business Consulting Oy:ssa teknisten osaamisten rekrytointi- ja resursointikonsulttina. Hänellä on yli 15 vuoden kokemus ohjelmistoliiketoiminnan trendeistä.

Be Sociable, Share!
No Comments

Post A Comment